Aktuálna cena Huawei P30 Pro 6GB/128GB Dual SIM v slovenských e-shopoch: € - € (Zdroj: Heureka.sk, )

Je veľmi veľa vplyvov, ktoré majú dosah nie len na našu dĺžku života, ale hlavne jeho kvalitu. Všetko to začína ešte predtým, ako sa budeme môcť sami podieľať na tom, ako budeme žiť. Genetická výbava nám bola daná do vienka ešte pred narodením a tak hráme s kartami, ktoré nám boli dané. Niekto má šťastia viac, iný menej. Ale nič v živote nie je len biele alebo čierne a my máme vo veľkej miere možnosť ovplyvniť a zlepšiť naše vrodené predispozície.

Negatívne účinky nečinnosti

Vďaka evolúcii bolo človeku umožnené vykonávať veľa rôznych činností ako napríklad aj pohyb! A práve pohyb je niečo, čoho, ako určite viete, máme v súčasnej dobe menej, ako by bolo nie len vhodné, ale najmä zdravé. Najväčšiu časť dňa sedíme, či už je to v práci, v škole, pri volante automobilu alebo doma na gauči.

A i keď to môže znieť prehnane, nečinnosť je spojená s postupným začiatkom konca. Bez pohybu narúšame správnu činnosť hormonálneho systému, prichádzame o množstvo svalovej hmoty, ktorá je jedným z najsilnejších hráčov v kvalite a dĺžke života a v neposlednom rade, na tele sa nám postupne vytvára nadmerné množstvo tukovej vrstvy, ktorá sa stáva nie len neestetická, ale najmä toxická a zdraviu škodlivá. Bez pohybu sa napríklad spomaľuje produkcia mozgových buniek, a tak sa náš mozog zmenšuje stále rýchlejšie a rýchlejšie. Privodiť si môžeme nie len horšiu mentálnu „bystrosť“, ale aj pamäť (či už krátkodobú, alebo dlhodobú) alebo sa môžeme dostať až do stavu depresie.

A práve mozog je jeden z orgánov, ktorý si naozaj zaslúži našu pozornosť!

Aký druh pohybu je ten správny?

Chôdza je najdostupnejší a najprirodzenejší pohybový prejav. Nepotrebujeme k nemu športovú výbavu ani “sparingpartnera“, len trošku chuti a priestoru. Ideálne je, ak máme možnosť užiť si prechádzku v prírode. Nerušený hlukom automobilov, na čerstvom vzduchu, stále v našom prirodzenom prostredí. Tým, ako sa bude zlepšovať naša kondícia, môžeme voliť náročnejšie prechádzky, až sa môžeme postupne dostať k behu ak z neho budeme mať radosť a budeme chcieť.

Prechádzka nám nie len rozprúdi krv v tele, okysličí orgány, ale pôsobí aj ako prírodná terapia. Výskumy dokázali, že vďaka prechádzkam sa napríklad stávame kreatívnejšími, pokojnejšími či otužilejšími, pretože si telo musí privykať na zmeny počasia a určitú nepohodu. Prechádzka je pomerne bezpečný spôsob aj v pokročilejšom veku a zlepšuje nie len naše fyzické zdravie, ale osvieži aj to mentálne.

Vyskúšajte zaradiť prechádzku každý deň zo začiatku aspoň na 20 minút a postupne predlžujte vzdialenosť alebo náročnosť.

Beh je nám rovnako prirodzený, ako chôdza. V génoch máme stále hlboko vryté “boj alebo útek“. Ak nám to dovolia ortopedické predispozície, beh je výborný spôsob, ako začleniť pohybovú aktivitu do nášho harmonogramu. I keď ja sám som skôr rýchlostný športovec a teda vyhľadávam športové aktivity, ktoré mi sedia viac, beh je súčasťou i môjho športového prejavu.

Vďaka behu si môžeme pomerne rýchlo zlepšiť fyzickú kondíciu, zhodiť prebytočné kilogramy, ale taktiež zlepšiť mentálnu pohodu. Každý asi pozná pocit, kedy by už rád zastal a trošku si oddýchol, avšak prekoná sa a prebehne ešte kus cesty. Zlepšujú sa tak aj vôľové vlastnosti a do určitej miery aj odolnosť voči stresu. A v neposlednom rade, môže to byť účinný spôsob, ako si vyvetrať hlavu od povinností a ťažkostí bežného života.

Kľudne skúste zo začiatku zaradiť beh aspoň 2 x do týždňa. Tempo nemusí byť ako o dušu, ale pokojne také, pri ktorom sa dokážete „jemne“ rozprávať. (Samozrejme, skúsení bežci si určia tempo a frekvenciu behu podľa cieľu, ktorý si stanovili).

„Odporový tréning je s prechádzkou športová aktivita môjmu srdcu najbližšia. Keďže som  vďaka môjmu strýkovi  začal naberať skúsenosti s cvičením už naozaj v útlom veku, je v mojom DNA vrytý naozaj výrazne a sprevádza ma už prinajmenšom takmer 30 rokov,“ povedal profesionálny fitness tréner Juraj Nemčák. Benefity, aké odporový tréning prináša sú naozaj výrazné a nenahraditeľné. Keďže našou témou je, ako zvýšiť nie len kvalitu života, ale aj jeho dĺžku, odporový tréning v našom zozname nesmie chýbať. Spolupodieľa sa na lepšej hustote kostí, čo oceníme najmä v staršom veku. Zlepšuje hormonálnu činnosť a taktiež vďaka svalovej hmote starneme trošku pomalšie. Fyzická sila ide totiž ruka v ruke so silou psychickou a nám dáva do vyššieho veku možnosti, ako si život užiť a venovať sa čo najdlhšie ľuďom, na ktorých nám záleží.

Ak niekto začína, odporučil by som aspoň 2 tréningy v týždni a postupom času pridal ešte aspoň jeden tréning. Samozrejme, ak sa v posilke budeme cítiť dobre a budeme mať radosť z toho, čo robíme. Najmä na začiatku by som sa však zveril do rúk trénerovi/trénerke alebo priateľovi, ktorý má skúsenosti s odporovým cvičením.

Pohybových prejavov je naozaj mnoho a myslím, že každý nájde ten, ktorý mu bude ako šitý na mieru. Od prechádzok cez bicyklovanie až ku hraniu tenisu alebo bojovým športom, ktoré v sebe nesú aj filozofickú hodnotu. Judo je úžasný príklad, ako sa spojenie fyzickej a psychickej rovnováhy môže podpísať na dĺžku života. Majstri v Japonsku sa dožívajú bežne okolo 100 rokov.

*Dĺžka života v Japonsku je najvyššia v svetovom merítku.

Regenerácia, ako cesta k pevnejšiemu zdraviu

“Jang“ a teda pohyb, energiu, činnosť sme si trošku priblížili, ale k dosiahnutiu harmónie potrebujeme aj jeho opačný pól “Jin“, a teda pokoj, „nečinnosť“, či regeneráciu…

Rovnako ako v prírode platia zákony akcie a reakcie, tak aj nečinnosť je dobrý sluha ale zlý pán. Vyššie som Vám popísal, aké dôsledky môže mať nečinnosť na náš mozog. Ak však nečinnosti bude predchádzať nejaká činnosť v podobe chôdze, behu alebo inej športovej aktivity, tak sa zrazu ečinnosť stáva rovnako dôležitou, ako akákoľvek činnosť. Inak povedané, keď športujete, tak máte povinnosť dopriať telu aj oddych.

Zo všetkého najdôležitejší regeneračný prvok, ktorý je ešte aj dnes stále podceňovaný a ukrajujeme z neho kde sa dá, je spánok! Vždy je ešte večer niečo, čo si vyžaduje našu pozornosť. Mail, na ktorý treba odpísať, film, ktorý chceme dopozerať alebo urobiť si prehľad, čo je nové na sociálnych sieťach.

S rukou na srdci určite viete, že takmer všetko môže a väčšinou by aj počkalo na druhý deň. Ale spánok je stále vnímaný ako neproduktívny čas, kedy nemôžeme robiť to, čo by sme chceli. Je to však jeden z najväčších omylov, akých sa dopúšťame.

Vďaka spánku totiž dokážeme opravovať našu DNA. Regenerujú nielen svaly, ale odpočíva i mozog (i keď jeho činnosť sa nezastaví, ale práve naopak) a selektuje čo je v ňom naviac, čo treba presunúť z pamäti krátkodobej do pamäti dlhodobej a podobne. A keď je mozog oddýchnutý, lepšie sa učí, lepšie si pamätá a dokáže robiť lepšie rozhodnutia, ako keď sa cítime nevyspatí a unavení.

Kvalitný spánok nám dodá energiu do dňa, naplní nás silou a odhodlaním plniť si naše predsavzatia a ísť za tým, čo sme si vytýčili. Lepšie totiž funguje náš hormonálny systém a jednotlivé hormóny sa dostávajú do správneho balansu.

Aby sme dosiahli potenciál kvalitného spánku, potrebujeme spať najmenej 7 hodín. Posledné jedlo pred spaním by malo byť v dostatočnom predstihu (aspoň 2 hodiny) a nemalo by nadmerne zaťažiť náš tráviaci trakt.

Obmedziť by sme mali aj osvetlenie a nepozerať krátko pred spaním ani televíziu, tablet či telefón. To všetko nám kradne po troškách kvalitu spánku, hoci o tom ani nemusíme vedieť.

A tak, ako ste sa už mali pravdepodobne možnosť dočítať z viacerých zdrojov, nastavenie cirkardiánneho rytmu je začiatok všetkého! Znamená to ísť spať približne v rovnakú dobu každý večer vrátane víkendov a v približne rovnakú dobu vstávať z postele. I keď si to vyžaduje odhodlanie, nespať počas dní voľna do 10 tej hodiny, všetko sa nám to vráti v podobe nadobudnutej životnej energie!

Meditácia, ako ďalší zdroj energie

Veľkú silu a naozaj úžasný vplyv na našu rovnováhu a nadobudnutie energie má aj meditácia. Veľa z nás si pravdepodobne predstaví budhistického mnícha, ako medituje  v tureckom sede celé hodiny nečinne bez pohnutia. Zdá sa to neprekonateľne ťažké a častokrát sa na to ani necítime hodní, poprípade sile meditácie neveríme.

Avšak aj v tomto prípade výskumy znejú jasnou rečou a teda o neodškriepiteľnom prínose na kvalitu nášho života.

Meditácia môže byť tým tajným ťahákom, ako zlepšiť našu produktivitu, zhodiť trošku tuku napríklad v oblasti pásu alebo sa lepšie učiť, či nadobudnúť mentálny pokoj a silu ducha.

Už 10 minút denne má blahodarný účinok na zlepšenie našej nálady. Upokojíme si myseľ a vyvetráme myšlienky, vďaka čomu získame jemný odstup napríklad od pracovných povinností, na ktoré potom možno ľahšie nájdeme riešenie.

Meditácia má však veľký vplyv aj na zmenu telesnej váhy. I keď to nie je priamo fyzická činnosť, znižujeme si vďaka nej množstvo stresových hormónov a pri pravideľnej meditácii zvládame lepšie aj stres životný. I keď nás, samozrejme, zasiahne, pretože je to niečo, čomu sa nedá uniknúť, máme zvýšenú šancu preklenúť toto ťažké obdobie tak trochu, „mierumilovnejšie“.

Meditácia teda znížením stresu upokojí myseľ, vďaka čomu sa nám vytvára menej vrások a taktiež, podľa posledných výskumov, podporuje napríklad lepší výber jedla, čo sa jeho nutričnej hodnoty týka. Siahneme tak pravdepodobne častejšie po niektorom druhu ovocia, ako po koláči, alebo „junk food“ ako celku.

Ako začať s meditáciou?

Nemusíme hneď navštíviť kurzy transcendentálnej meditácie ani vydržať v pre nás krkolomnej pozícii. Keďže mnoho ľudí má pohybové obmedzenia alebo zníženú mobilitu, turecký sed môžeme vymeniť kľudne za sed klasický.

Naším cieľom by mala byť pokojná myseľ. Zastaviť prúd myšlienok je naozaj viac ako náročné, a tak si nelámme hlavu tým, že naša myseľ bude blúdiť a myšlienka striedať myšlienku, ako vozne na rýchlovlaku. To všetko je v poriadku a prirodzené. Náš mozog sa proste hlási o pozornosť. Na začiatok bude fajn, ak sa naučíme pracovať práve s tým. Každá myšlienka nesie určitú informáciu, my by sme ju však mali nechať pokojne ísť a nenechať sa rušť jej obsahom.

Niekomu pomáha, ak si začne počítať nádych s výdychom. Sústredí sa ako čerstvý vzduch vchádza do pľúc a celého tela a neskôr nás opustí, aby bol tento cyklus uzatvorený.

Pozorovať oheň sviečky môže byť taktiež fajn spôsob, ako začať. Plamienok nás zhypnotizuje svojím pokojom a my budeme mať čas len tak byť na „práve tomto“ mieste..

Pár slov na záver

Najdôležitejšie zo všetkého je však spojiť oba elementy (Jin a Jang alebo pokoj a pohyb) a zahrnúť ich do našich bežných dní. Nemusíme začať robiť všetko naraz. Môžeme začať pomaličky a postupne náš život rozvíjať. Budeme tak mať radosť z toho, čo robíme, budeme mať motiváciu pokračovať a zlepšovať sa aj keď len sami pred sebou. Dôležité je však uvedomenie, že jedno bez druhého stráca svoj obrovský potenciál a silu, akou na nás pôsobí. Bez pohybu by nebol život a bez oddychu by nebol pohyb!

Komentáre