Efektivita je kľúčové slovo, ktoré je často zabalené do chytľavých tvrdení. Žiaľ, jeho samotné použitie o skutočných podmienkach vo firme veľa nehovorí. Je to škoda, pretože firmy, ktoré si zakladajú na efektívnych procesoch, sú väčšinou veľmi úspešné.
Čo sa teda skrýva za pojmom „efektívnosť“ a prečo by sa práve vaša spoločnosť mala touto témou zaoberať?
Prečo sú efektívne procesy také dôležité?
Spoločnosti, ktoré pracujú obzvlášť efektívne, sú zvyčajne aj mimoriadne konkurencieschopné. Vezmime si príklad z logistiky. Tu treba organizovať dopravné reťazce, skladovať pomocou špeciálnych priamočiarych pohonov strojov tovar a riešiť byrokratické formality.
Spoločnosti, ktoré riadia všetky tieto procesy efektívne – t. j. rýchlo, čisto a bezpečne – sú vždy minimálne o krok pred konkurenciou.
Naopak, príznaky neefektívnosti vaše napredovanie brzdia vo viacerých smeroch.
Aké sú príznaky neefektívnosti?
Každá spoločnosť je jedinečná. Procesy vo výrobe, logistike a kontrolingu sú zodpovedajúcim spôsobom jedinečné, čo je v mnohých smeroch spôsobené zavedením správnych postupov vyplývajúcich z dodržiavania ISO 45001 noriem.
Existuje však niekoľko varovných signálov, na ktoré si treba dať pozor:
- Vysoká miera odmietnutia: Ak sa vysoké percento výrobkov musí opakovane triediť kvôli nízkej kvalite alebo výrobným chybám, je to vážny problém.
- Dlhé prestoje: Na rozdiel od nás ľudí, stroje so svojimi výkonnými lineárnymi vedeniami nepotrebujú dovolenky. Taká je teória. V praxi sa však aj o ultramoderné roboty alebo výrobné systémy treba starať a udržiavať ich v dobrom stave. Každý, kto je tu nedbalý, musí jedného dňa počítať so zložitými a teda drahými opravami . Tie stoja okrem peňazí aj veľa času. Čas, v ktorom stroj nepracuje, t.j. nemôže nič vyrobiť. Ak vaša spoločnosť často zápasí s dlhými prestojmi, je to jasný znak neefektívnych procesov.
- Rastúce náklady na energiu: Stroje sa musia nielen udržiavať, ale aj zásobovať energiou. Zvyčajne pochádza zo zásuvky. A aj keď sú ceny elektriny momentálne dosť nízke, vysoká spotreba je varovným signálom, ktorý by ste si mali všímať. Zvyčajne je tu skrytý potenciál úspor, ktorý môžete využiť efektívnejším riadením stroja.
- Slabá analýza údajov: Každá spoločnosť zhromažďuje každý deň nespočetné množstvo údajov a zhromažďuje dôležité informácie. Sú to však práve tieto údaje, ktoré sa až príliš často nepoužívajú alebo nesprávne interpretujú. Inteligentná a predovšetkým automatizovaná správa dát dokáže výrazne zvýšiť efektivitu väčšiny spoločností.
- Ľudský faktor: V tejto chvíli nechceme hovoriť o nedostatku kvalifikovaných pracovníkov. S týmto problémom musí bojovať každá spoločnosť. Žiaľ, nekvalifikovaní, nemotivovaní alebo zle vyškolení zamestnanci sú jedným z hlavných faktorov neefektívnosti v spoločnosti. Vysoký obrat môže tiež ovplyvniť efektivitu. Pretože ak musíte opakovane školiť nových zamestnancov, stojí to čas, peniaze a nervy. Dôležité zdroje lepšie investujte do svojej hlavnej činnosti. Odchodom kompetentných zamestnancov navyše prichádzate o množstvo cenného know-how, z ktorého dnes profituje konkurencia.
- Logistika: Obrovské sklady so stovkami radov políc – tu sa dá ľahko stratiť prehľad. Nájsť tovar, ktorý hľadáte, je potom skutočný problém, ktorý zaberie veľa času. Toto takzvané „vyberanie“ je spolu so zbytočne dlhými internými prepravnými trasami jedným z dôvodov neefektívnosti v spoločnosti – aspoň vždy, keď tento dôležitý proces nie je šikovne digitalizovaný.
Skúste to zmeniť a uvidíte, že náskok pred konkurenciou bude obrovský.