Potom, ako X6-tka zaznamenala obrovský dopyt zo strany zákazníkov, sa segment vozidiel SAC – „Sport Activity Coupé“ stal veľmi populárnym. BMW X6 bolo veľmi dlhú dobu jediné vo svojej triede, no dnes to už nie je pravda. K X6-tke pribudol aj jej menší súrodenec, ktorý zapadá do toho istého segmentu, no v „potravinovom reťazci“ sa nachádza o stupienok nižšie. Nesie názov X4 a my sme vďaka spoločnosti MD-Bavaria Žilina mali k dispozícii jej najostrejšiu verziu X4 M40i.
Automobilka BMW v posledných rokoch urobila jednu fantastickú vec, ktorou si získala srdce nejedného jej niekdajšieho odporcu. Pokiaľ ste aj vy (rovnako ako my) mali v minulosti zafixovanú značku BMW, ako značku rýdzo športovú, ktorej autá mali vynikajúce jazdné vlastnosti ale v komforte za konkurenciou mierne zaostávali, tak dnes tomu už tak vôbec nie je. Aj v BMW pochopili, že dnešní vodiči vyhľadávajú autá, ktoré dokážu svojmu majiteľovi poskytnúť určitú úroveň jazdného komfortu, no v prípade „akčnejšej“ nálady, to musia byť stále tie klasické športové „Bavoráky“ s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a to sa im aj podarilo. Aj preto je každé jedno nové vozidlo z mníchovského koncernu už v základe vyzbrojené voličom jazdných režimov, čím automobilka variabilitu svojich áut posúva na úplne inú úroveň.
Nadupané SAC/SUV je vec chuti
V dnešnej dobe je celkom bežné, že vozovky okupujú až nezmyselne silné SAC/SUV, o ktorých výkone sa sníva nejednému sedanu. Kladiete si aj vy otázku, či má motor s výkonom 265kW čo robiť v aute, ktorého výška je 1 624mm a pohotovostná hmotnosť 1 915kg? V nasledujúcom teste vám vysvetlíme, prečo aj táto alternatíva má svoje opodstatnenie a hlavne obrovské čaro.
Možno nie ste práve fanúšikom značky BMW a konkrétne automobilov tejto kategórie, no garantujem vám, po usadnutí za volant sa všetky vaše negatívne pocity stratia tak rýchlo, ako dokáže stúpať ručička na tachometri pri tomto aute.
Exteriér vytvára prvý dojem
Pri pohľade na auto, si bežný človek ani neuvedomí, čo za monštrum sa skrýva pod kapotou. Okrem klasického M-packetu sa v exteriéri toto auto od svojho slabšieho súrodenca radikálne neodlišuje.
Zreteľne iné sú však v zadnej časti koncovky výfukov (k ich zvukovému prejavu sa ešte vrátime). Koncovky sú lakované do matnej čiernej až chrómovej farby a pri pohľade na auto si ich určite všimnete. Pokiaľ by ste túto X4-ku stále nevedeli odlíšiť od ostatných motorových verzií, je to jediná konfigurácia, ktorá má po jednom výfuku na každej strane. Zvyšné verzie majú totiž výfuky umiestnené na ľavej strane (buď jeden alebo dva). Komu by však ani toto nestačilo, tak ďalším kľúčovým odlišovacím znakom sú spätné zrkadlá, tie však nie sú ako pri väčšine ostrých „eMiek“ do tvaru písmena U, no od karosérie sú odlíšené v matnej šedej farbe a pri tomto modeli ich môžeme vidieť v sérii v spojení len s touto konkrétnou motorizáciou.
X4-ka, ako vozilo kategórie SAC pôsobí veľmi svalnato a robustne, no zároveň jej polovičné korene v kategórii „Coupé“ jej zaručujú športový vzhľad. Krásne tvary, agresívny dizajn prednej aj zadnej časti sú na vozidle dominantné. Pri pohľade spredu pôsobí celé auto agresívnym a kompaktným dojmom. Ten je dopĺňaný typickými „Angel Eyes“, ktoré v spojení s klasickými „BMW ľadvinkami“ vzbudujú obrovský rešpekt. Ako sme už spomínali, celé auto pôsobí robustným dojmom ale klesajúca línia strechy, smerujúca od čelného skla a končiaca do tvaru „coupé“ mu dodáva ľahší a športovejší vzhľad.
Dôležitý je pocit v interiéri
V nami testovanej konfigurácii v interiéri dominovala hnedá farba, ktorá pôsobila extrémne luxusne. Koža Nevada Sattelbraun, pôsobí veľmi príjemne a upokojujúco a v spojení s dreveným obkladom interiéru dodáva autu určitú noblesu.
Celkový interiér vozidla pôsobí tak tradične „bavorácky“. Maximálna kvalita použitých materiálov a maximálny level funkčnosti a jednoduchosti. Automobilový „odborníci“, ktorí vedia o autách „všetko“ a vedia to „najlepšie“ by mohli namietať, že interiér každého BMW je rovnaký a stereotypný, no od nás dostáva BMW za toto určite palec hore, pretože môžete automaticky rátať s takmer dokonalou ergonómiou a prakticky okamžitým intuitívnym návykom na všetko, čo potrebujete mať zvládnuté zrakom aj hmatom. Predné sedadlá sa dajú takmer presne prispôsobiť vašej postave, posed je v nich veľmi komfortný ale zároveň Vám zaručujú oporu a stabilitu vo chvíľach, keď naplno využívať výkon tohto vozidla. Osobne by som konštruktérom odporučil nejakým spôsobom osvetliť ovládanie pamäte sedadiel, pretože nejedenkrát sme si chceli uložiť aktuálnu polohu, no keďže sme nič nevideli, stlačili sme úplne iné tlačidlo.
V Mníchove čarovali
Rád by som vyzdvihol priestor, ktorý vozidlo ponúka a hlavne na zadných sedadlách. Keďže sa bavíme o karosérii coupé, neviem ako sa to inžinierom z Mníchova podarilo, ale priestor nad hlavou je viac než dostačujúci. Preto aj pasažieri, ktorí sú väčšieho vzrastu nebudú mať problém sa komfortne vystrieť.
Čo ma trošku zamrzelo bol posed na zadných sedadlách, v ktorých mi prišlo, že podlaha je príliš vysoko. Zadní pasažieri, ktorí sú väčšieho vzrastu tak nemajú úplne ideálne podopreté nohy, no musíme si uvedomiť jedno, X4-ka nie je limuzína a zadné sedadlá budú zväčša slúžiť vašim ratolestiam.
Technika všade navôkol
Stredovej časti vozidla dominuje displej systému iDrive, ktorý je osadený v zornom poli vodiča a vďaka komfortne umiestenému dotykovému ovládaču sa dá veľmi jednoducho a intuitívne ovládať. V konkrétnej X4-ke bola nainštalovaná už najnovšia verzia operačného systému, ktorú poznáme z novej „sedmičky“. Tento software nám najskôr prišiel trošku neprehľadný a mierne sme sa v ňom strácali, no ako to aj býva zvykom, veľmi rýchlo sme si ho osvojili. Pracuje veľmi presne, rýchlo a graficky je veľmi pekne spracovaný.
Užitočným prvkom príplatkovej výbavy je určite head-up displej, ktorý za tých 1 120 EUR naozaj stojí. Všetky potrebné informácie ako je rýchlosť jazdy, sledovanie dopravných značiek, ale aj navigácia a informácie zo zábavného systému iDrive sa vám premietajú priamo na čelné sklo.
Motor zanecháva skutočnú emóciu
Dámy a páni, teraz prejdeme k tomu, čo nás na tomto aute uchvátilo najviac. Je to jeho motor. „Mková“ X4 má pod kapotou evolúciu preplňovaného benzínového trojlitra. Motor so šiestimi valcami v rade je v tomto konkrétnom prípade naladený na maximálny výkon 265 kW (360 k) s krútiacim momentom 465 Nm. Aj napriek tomu, že X4-ka má od ľahkého športového kupé veľmi ďaleko, tento motor ho dokáže z 0 na 100 km/h vystreliť za 4,9 sekundy, o čom sa môže nejednému športovému kupé len snívať. Samozrejme musíte si uvedomiť, že šoférujete vozidlo, ktoré ma ťažisko postavené trochu vyššie a nie je prilepené k vozovke tak, ako klasický sedan, čo v zákrutách občas aj pocítite, no na svoju váhu a veľkosť skutočne famózne drží stopu a skvelo sa ovláda.
Modelové verzie “M” sú pre zákazníka niečo omnoho viac ako len auto. Hoci táto X4-ka nie je čistokrvné „Mko“, ale auto motoricky upravené divíziou „M Performance“, okamžite po usadnutí za volant sa Vás zmocní emócia, ktorú začnete naplno prežívať po naštartovaní. Každé jedno preradenie je sprevádzané neopísateľným výstrelom, ktorým auto dáva najavo všetkým na okolo, že pod kapotou sa nenachádza žiadny dieselový agregát.
V testovanej konfigurácii sa v aute nachádzala aj audio sústava Harman/Kardon, ktorú sme však mali skoro počas celého testu vypnutú a naplno sme si vychutnávali zvuk motora (v niektorých momentoch je audio systém v tomto aute naozaj zbytočný, keď pod kapotou vám hrá 6-válcový 3.0-liter TwinPower Turbo).
https://www.youtube.com/watch?v=60tvl_gr20g
Čo dodať? Exteriér aj interiér sú najmä vec vkusu, no zaručujem vám, že v tom momente keď započujete nádhernú áriu 6-tich valcov a výfukového potrubia si vás auto okamžite získa a nebudete ho chcieť pustiť z ruky.