V množstve noviniek ktoré v poslednej dobre Mníchov vychrlil, má problém sa vyznať už aj nejeden odborník. BMW 3 Coupé a Cabrio boli nahradené modelom rady 4 a to dostalo ďalší klon, hovorí si Gran Coupé. Oproti rade 3 sedan, je 4-ka Gran coupé väčšia, širšia, dlhšia a zhruba o 3,5cm nižšia. Pôsobí omnoho ľahšie a dynamickejšie. Daňou za lepší imidž je trošku stiesnený vnútorný priestor a menej miesta nad hlavou.
Exteriér
Pri tomto vozidle jednoznačne zvíťazila štýlovosť nad praktickou stránkou. Typické BMW črty ako sú svetlá a masívne predné rebrovanie nie je žiadnou výnimkou. Veľmi pekná športová dizajnová línia sa tiahne naprieč celým vozidlom. V zadnej časti sa nám prejavuje karoséria COUPÉ, ktorá postupne klesá a tým uberá priestor na zadných sedadlách. Testovaná verzia mala vo výbave exteriérový M športový balík, ktorý by podľa môjho názoru mal byť pri verzii Gran Coupé samozrejmosťou. Elektróny na testovanom aute nechcem moc komentovať, kedže sa jedná o zimné obutie, ale aj tak, obuť na štýlové vozidlo akým 4 Gran Coupé bez pochyby je niečo takéto, je ako keby chodil James Bond namiesto smokingov v sandáloch s ponožkami až po kolená. Veľmi dobre na mňa pôsobia bez rámové okná, ktoré na vozidlo v kategórii Coupé neodmysliteľne patria.
Spotreba paliva | ||||
Mesto v l/100 km | 6,3–6,1 [5,9–5,7] | |||
Mimo mesto v l/100 km | 4,3–4,2 [4,4–4,3] | |||
Kombinovaná v l/100 km | 5,0–4,9 [5,0–4,8] | |||
Emisie CO2 v g/km | 133–129 [131–127] | |||
Objem palivovej nádrže, cca v l | 57 | |||
Výkon | ||||
Maximálna rýchlosť v km/h | 234 [229] | |||
Zrýchlenie 0–100 km/h v s | 7,7 [7,5] | |||
Váha | ||||
Prevádzková hmotnosť (EU) v kg | 1660 [1675] | |||
Nejväčšia celková hmotnosť v kg | 2145 [2160] | |||
Užitečné zaťaženie v kg | 560 | |||
Povolené zaťaženie náprav prená/zadná v kg | 995/1215 |
Interiér
Po usadení sa do interiéru okamžite ucítite, že sa nachádzate v prémiovej značke. Kvalitné spracovanie materiálov je u BMW samozrejmosťou. Osobne mi trošku vadí veľmi strohý stredový panel, ale na to si u vozidiel BMW musíme jednoducho zvyknúť. Pochvalu si zaslúži Ambietné podsvietenie, ktoré večer dotvára pocit útulnosti a luxusu. Karoséria Coupé spôsobuje, že na zadný rad sedadiel pohodlne nastúpi buď len dieťa, alebo jogín, ktorý si dokáže schovať hlavu medzi plecia. Na mojej hlave nespočítam všetky hrče, spôsobené nastupovaním na zadný rad sedadiel. Na druhej strane, nastupovanie na predný rad sedadiel je omnoho komfortnejšie a pochvalu si zaslúžia aj predné sedadlá, ktoré majú skvelé bočné vedenie.
Jazda
Auto nádherne sedí na ceste, objíma krásne asfalt a nerozhádže ho hocijaká zákruta. Čím vozidlo lepšie drží na ceste počas športovej jazdy, tým si jednoducho musíte zvyknúť na to, že budete poriadne vytrasený. Vozidlá BMW sú už od nepamäti jedinečné pre svoju športovosť a skvelé jazdné vlastnosti. Nie však každému vyhovuje tvrdšie odladenie podvozku a tak v minulosti veľa zákazníkov prešlo ku konkurenčnej značke Mercedes-Benz, ktorý je ladený do komfortu. BMW sa snaží vytvoriť svoje vozidlá variabilnejšie, tak aby naozaj každý zákazník si dokázal nájsť „to svoje“. Preto by som chcel vyzdvihnúť volič jazdných režimov vozidla, pri ktorom sa mení charakter vozidla okamžite po stlačení tlačidla. Najväčší rozdiel pocíti vodič na volante, riadenie behom sekundy úplne zmení svoj charakter.
Motor | ||||
Počet válcov/ventilov | 4/4 | |||
Zdvihový objem v cm3 | 1995 | |||
Zdvih/vŕtanie v mm | 90/84 | |||
Výkon v kW (k) pri 1/min | 135 (184)/4000 | |||
Krútiaci moment v Nm pri 1/min | 380/1750–2750 | |||
Kompresný pomer : 1 | 16,5 |
Záver
4-ka Gran Coupé je bez pochýb jedno z tých vozidiel, v ktorom si jazdu užívate. Priestor na predných sedadlách je troške stiesnený, ale postačujúci. Na môj vkus je vozidlo moc tvrdé, aj v jazdnom režime „Komfort“ a na slovenský cestách si to dosť odtrpíte. Je to štýlové auto pre mladého človeka, určite by som ho nedoporučoval staršiemu človeku, ktorý potrebuje jednoducho svoj priestor a komfort.
Za zmienku ešte stojí špičkový M športový volant. Pochvalu si zaslúži taktiež aj prevodovka, ktoré radí rýchlo a presne.
Odpoveď na otázku oprávnenosti vyššej ceny je relatívna a opodstatnenie kúpy závisí od uhla pohľadu. Segment takýchto krížencov však rastie a BMW 4 Gran Coupé má určite čo poskytnúť. Najmä ak si ho porovnáme s dvojdverovým kupé. Oproti nemu nie je päťdverový model výrazne drahší, no ponúka takmer rovnaký štýl a výrazne lepšiu praktickú stránku. Pri pohľade na každodenný život a praktickú stránku veci päťdverový model jednoznačne vyhráva a to môže byť pri kúpe rozhodujúce.