Zákonné podmienky používania zimných pneumatík
Podľa legislatívy na Slovensku je zimné, hoci aj lacné pneumatiky povinné používať od 15. novembra do 31. marca a vtedy, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad či námraza. Z praxe sa osvedčilo prezúvať už pri prvom napadnutom snehu a teplotách 7°C a nižšie. Treba tiež dodať, že je nutné jazdiť zimné pneumatiky na „všetkých štyroch“ a nie trebárs len na hnacej náprave. V prípade nedodržania týchto podmienok vás v lepšom prípade čaká mastná pokuta, v horšom skôr či neskôr dopravná nehoda, ktorá by vás v konečnom dôsledku vyšla oveľa drahšie ako kúpa zimných pneumatík.
Čo je dobré vedieť pri výbere zimných penumatík
- Pred kúpou zimných pneumatík nahliadnite do technického preukazu. Nájdete v ňom údaje o základnom rozmere pneumatík a tiež o alternatívnych rozmeroch, ktoré sú pre vaše vozidlo povolené. Nesprávny rozmer pneumatík by mal negatívny dopad na fungovanie technológií ako ABS a ESP.
- Vlastnosti a rozmer daného plášťa nájdete aj na jeho bočnici, napríklad v takomto tvare, ktorý ponúkajú Barum Polaris 3:
135/80 R 13 70 TL
135 – šírka pneu v milimetroch
80 – pomer výšky bočnice a šírky; udáva sa v percentách (v tomto prípade 80% z 135)
R – konštrukčný typ pneu (R-radiálne, B alebo „-“ – diagonálne)
13 – priemer ráfika; udáva sa v palcoch
70 – index nosnosti, maximálneho zaťaženia jednej pneu; udáva sa v kg
TL – bezdušové pneu (TT-pneu s dušou)
- Rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami pozostáva z dvoch základných aspektov. Prvým je dezén – na zimných pneu je jednosmerným a výrazne drážkovaný, čo zabezpečuje výrazne lepšie brzdné aj jazdné vlastnosti na snehu a ľade. Druhým faktorom je zmes – zimná, vyrobená z hydrofilnej gumy, je mäkšia a pri nízkych teplotách netvrdne.
- Zimné pneu spoznáte podľa označenia snehovej vločky, tzv. Mountain Snowflake, ktorá je ohraničená symbolom horstva. Toto označenie vám dáva záruku, že pneumatiky ktorého ho nosia sú certifikované a testované v príslušných podmienkach.
- Na jazdu v zimných podmienkach zvádzajú aj pneumatiky označené M + S. Znamená to mud + snow, teda bahno a sneh. Takéto pneumatiky majú síce veľmi dobrú priľnavosť v mokrých podmienkach, pri jazde po ľade a snehu ale nemajú tak dobrú trakciu ako zimné pneumatiky.
- O výbere zimných pneumatík sa môžete rozhodovať aj na základe energetických štítkov, ktorými sú vybavené všetky pneumatiky vyrobené po 1.júly 2012. Štítky hovoria o troch základných vlastnostiach pneumatík:
– Hlučnosť: symbol zvukových vĺn. Jedna a dve vlnky – pneumatiky spĺňajú aktuálne aj budúce európske limity. Tri vlnky – pneu spĺňajú len aktuálne limity.
– Brzdný výkon: najvyššia priľnavosť – A, najnižšia – G.
– Valivý odpor: ovplyvňuje spotrebu. Kategória A – najšetrnejšie pneu, kategória G – najmenej šetrné.
Výborný pomer priľnavosti, nízkeho valivého odporu a nízkej hlučnosti ponúkajú pneumatiky Nokian WR D4.