Základným kameňom pre uznanie akéhokoľvek nákladu, či už ide o kávu pre klienta, techniku pre home office, alebo firemný mobil, je jeho preukázateľná a priama väzba na podnikateľskú činnosť v zmysle Zákona o dani z príjmov.

Hranica medzi služobným a súkromným využitím je často fluidná, no pre daňové účely musí byť merateľná a obhájiteľná. Podľa Rozsudku Najvyššieho súdu SR nie je postačujúce len formálne doloženie faktúrou; kľúčová je skutočná ekonomická opodstatnenosť výdavku pre dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Káva pre klienta počas obchodného rokovania by mala byť podložená záznamom o stretnutí, ktorý preukáže jej služobný charakter, inak spadá do nedaňovo uznateľnej reprezentácie. Pokiaľ sa v tom ale nevyznáte, zodpovedné účtovníctvo v Trenčíne zabezpečí, že každý doklad má správne opodstatnenie a je pripravený na prípadnú kontrolu.

Hybridné náklady vyžadujú jasné percentuálne rozdelenie alebo špecifický paušál

V prípade majetku, ktorý slúži aj na súkromné účely platí princíp pomerného rozdelenia. Ak podnikateľ využíva firemný majetok aj pre osobnú potrebu, musí výdavky krátiť v zodpovedajúcom pomere. Príkladom je firemný mobil, kde paušálne uplatnenie napríklad 80 % výdavkov do nákladov je bežný, ale musí byť podložený interným predpisom a logickým zdôvodnením. Preto je nevyhnutné viesť detailnú evidenciu, ktorá pomer používania verne odráža.

Náklady na home office sú uznateľné len v preukázateľnom pomere využitia nehnuteľnosti

V kontexte rastúceho trendu práce z domu (home office), náklady ako nájomné, energie, internet či odpisy nehnuteľnosti sú uznateľné len v pomere, v akom je nehnuteľnosť (napr. byt alebo dom) využívaná na podnikateľskú činnosť. Finančná správa síce neuvádza presné legislatívne pravidlá, ale akceptuje pomerné rozdelenie na základe reálne využívaných metrov štvorcových.

Zdroj obrázka: armmypicca/freepik.com

Ak podnikateľ využíva na prácu jednu izbu s rozlohou 10 m² v byte s celkovou rozlohou 100 m², môže si uplatniť 10 % z celkových nákladov na energie a nájomné. Pri firemnom vybavení, ako je ergonomická stolička alebo externý monitor, sa vyžaduje len preukázanie obstarania a zaradenia do obchodného majetku, pričom sa opäť odporúča krátiť odpisy a prevádzkové náklady, ak sú využívané aj súkromne.

Vďaka podrobnému a bezproblémovému spracovaniu miezd a účtovníctva sa dá zabezpečiť, že aj tieto čiastkové a pomerné výdavky sú správne zaevidované, čo minimalizuje riziko domerania dane. Správne zdokumentovanie znamená uchovávanie kúpnych zmlúv, faktúr, interných smerníc a prepočtov, ktoré pomer využitia potvrdzujú.

Komentáre