Bezpečná a ekonomická prevádzka vozidla závisí od bezchybnej funkčnosti všetkých systémov. Hoci sa výfukové potrubie a brzdové platničky javia ako nesúvisiace, ich poruchy sa prejavujú charakteristickými signálmi, ktoré ovplyvnia riadenie, výkon motora a, čo je najdôležitejšie, aktívnu bezpečnosť.
Včasné rozpoznanie neobvyklých zvukov, vibrácií alebo zmien výkonu, podporené technickými poznatkami, môže zabrániť vážnym haváriám. Poruchy týchto komponentov je možné diagnostikovať už na základe subjektívnych prejavov počas jazdy.
Zvýšená hlučnosť a pokles výkonu motora
Úlohou výfukového systému je odvádzať spaliny, tlmiť hluk a redukovať emisie. Akékoľvek narušenie tohto reťazca, či už koróziou alebo mechanickým poškodením, vedie k zmene akustického a výkonnostného profilu auta.
Analýza netesnosti alebo poškodenia komponentov vedú k okamžitému nárastu hluku. Vodič by mal teda spozornieť pri neobvyklom dunení, hlasnom syčaní, alebo rachotení, ktoré signalizujú trhliny alebo perforáciu. Poškodené dôležité výfukové potrubie priamo ovplyvňuje spätný tlak, čím narúša optimálne spaľovacie cykly motora.
Výskum senzoriky motora ukazuje, že zmena spätného tlaku dezorientuje lambda sondy, ktoré odosielajú riadiacej jednotke chybné údaje o zložení zmesi. Výsledkom je neefektívne spaľovanie, ktoré sa prejavuje zníženým výkonom a nepravidelnými otáčkami. Únik oxidu uhoľnatého do kabíny pri netesnostiach v prednej časti systému predstavuje najvyššie riziko pre zdravie.

Neobvyklé zvuky, vibrácie a zmeny v reakcii pedála
Brzdový systém je najdôležitejší bezpečnostný prvok, preto je jeho bezchybná funkčnosť kritická. Opotrebovanie platničiek a kotúčov sa prejavuje postupne. Včasná výmena komponentov je nevyhnutná pre zachovanie predpísanej brzdnej dráhy a účinnosti.
Typickým prvotným signálom opotrebenia je vysoký piskot pri miernom brzdení. Kvalitné brzdové platničky sú našťastie vybavené indikátormi, ktoré pri poklese hrúbky trecieho materiálu pod kritickú úroveň (zvyčajne pod 3 mm) vydávajú výstražný zvuk. Ak sa piskot zmení na ostré škrípanie, znamená to kontakt kovu na kov, čo vážne poškodzuje kotúč a radikálne znižuje brzdný účinok.
Vibrácie prenášané do volantu alebo brzdového pedála sú často výsledkom tepelnej deformácie kotúča alebo nerovnomerného opotrebenia. Jeho deformácia vzniká v dôsledku extrémneho tepelného zaťaženia. Ak je brzdný účinok znížený alebo je pedál neprimerane mäkký, signalizuje to buď kritický nedostatok trecieho materiálu, alebo hydraulický problém, napríklad únik brzdovej kvapaliny. Pravidelná a odborná kontrola je jediný spôsob, ako predísť zlyhaniu.


































