Filter pevných častíc je dôležitý komponent moderných dieselových vozidiel, navrhnutý pre drastické zníženie emisií sadzí. Hoci je pre životné prostredie a zdravie nepochybne prínosom, v spojení s nevhodnými vodičskými návykmi sa mení na finančne rizikový prvok, ktorý môže viesť až k celkovému zlyhaniu motora.
Hlavný problém spočíva v procese aktívnej regenerácie, počas ktorej dochádza k zámernému zvýšeniu teploty výfukových plynov premenou zachytených sadzí na popol pri teplotách okolo 600 °C.
Opakované prerušovanie regenerácie DPF filtra na krátkych trasách spôsobuje kritické riedenie motorového oleja naftou, čo vedie k deštrukcii hlavných komponentov motora. Aké ďalšie zlozvyky sú pre túto časť vozidla časovanou bombou?
Opakované krátke jazdy sabotujú proces spaľovania sadzí
Riadiaca jednotka motora spúšťa aktívnu regeneráciu vtedy, keď pasívny proces, prebiehajúci pri dlhších jazdách s vyšším zaťažením, nestačí na samočistenie filtra. Aby sa dosiahla požadovaná vysoká teplota, ECU vstrekuje dodatočnú dávku paliva do výfukového traktu. Kľúčový zlozvyk vodiča, ktorý funguje ako spúšťač „časovanej bomby“, je opakované vypnutie motora počas prebiehajúceho aktívneho čistiaceho cyklu.
Prevencia je základ pre dlhú životnosť DPF a motora
Je nevyhnutné si uvedomiť, že DPF nie je „bezúdržbový“ diel. Správnou prevenciou a údržbou sa dá problémom predísť. Ak dôjde k upchatiu, existuje ako alternatíva k drahému novému dielu aj pomerne nenáročný repas dpf filtra, ktorý dokáže obnoviť priechodnosť na úroveň nového. Týmto spôsobom je možné motor ochrániť.
Pre vodičov, ktorí jazdia prevažne v meste, platí pravidlo: pravidelne absolvovať aspoň 20-minútové jazdy pri stabilnej rýchlosti (min. 60 km/h) a otáčkach okolo 2000-3000 za minútu, aby sa aktívny čistiaci proces mohol dokončiť.

Riedenie oleja naftou dramaticky znižuje mazacie schopnosti
Ak vodič opakovane neumožní dokončenie tohto procesu, nespálená nafta, ktorá mala slúžiť na zvýšenie teploty, neprehorí. Namiesto toho kondenzuje a steká po stenách valcov do kľukovej skrine, kde sa mieša s motorovým olejom. Koncentrácia paliva nad kritické limity vedie k degradácii olejového filmu. Pritom veľmi často stačí vedieť, ako spustiť účinnú regeneráciu DPF a problém je vyriešený.
Znížená viskozita oleja urýchľuje opotrebenie turbodúchadla a klzných ložísk
Riedený olej už nedokáže plnohodnotne mazať vysoko zaťažené komponenty motora, predovšetkým klzné ložiská kľukového hriadeľa a ložiská turbodúchadla. Tieto súčasti sú extrémne citlivé na kvalitu a viskozitu maziva. Riedenie vedie k predčasnému opotrebeniu a v extrémnych prípadoch, pri kritickom objeme neriadeného paliva v oleji, dokonca k zadretiu motora. Okrem toho, upchatý filter vedie k zvýšenému protitlaku vo výfukovom systéme, čo preťažuje turbodúchadlo a zvyšuje tepelné namáhanie, čím sa riziko zlyhania znásobuje.
Včasná a kvalitná diagnostika problémov s regeneráciou a častá kontrola hladiny oleja sú základnými preventívnymi opatreniami proti deštrukcii motora, ktorú spúšťa jeden zdanlivo nevinný zlozvyk: predčasné vypnutie motora.


































