Mnoho ľudí si dnes nevie bez televízora predstaviť život. Veď ktorým smerom by sme mali doma otočený gauč, ak nie smerom k televízoru?Podobne ako chladnička, práčka či vysávač je aj televízia spotrebičom, ktorý život robí príjemnejším a jednoduchším. Raz za čas ale treba televízor vymeniť, či už z toho dôvodu, že starý doslúžil, alebo preto, že jednoducho chcete do svojej domácnosti novší model s novými funkciami. Viete, ako na to?

Rodinka sledujúca televíziu
zdroj: bls.gov

Rozvoj technológií napreduje raketovým tempom a čo bolo moderné včera, je dnes už “out”. Výber televízora je komplexné rozhodnutie. Nie je dôležité iba to, aby dokázal prijímať televízny signál. Dnešnými výberovými kritériami sú pripojenie k internetu, ultra HD rozlíšenie, zahnutá obrazovka, 3D obraz, USB vstupy a veľa iného. Dnešné televízory obsahujú toľko možností a funkcií, že bežný používateľ si z nich nevie vybrať. Už sa nestačí zaujímať iba o spotrebu energie, veľkosť obrazovky a kvalitu obrazu. Ak chcete, aby vám televízor sadol na mieru, musíte sledovať omnoho viac parametrov. Pomôžeme vám s výberom toho najlepšieho čo trh ponúka:

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Najlepšie 4K televízory

Samsung UE50TU7172 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✔   NAJPREDÁVANEJŠIE
Samsung QE65Q80T ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✔   PRE NÁROČNÝCH
LG 65UN7100 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✔   ZLATÁ STREDNÁ CESTA
Sony KD-43XH8077 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✔   DNES V AKCII

Najlepšie Ultra HD televízory do 500 EUR

LG 49UN7300 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✔   ZLATÁ STREDNÁ CESTA
Samsung UE43TU7172 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✔   NÁŠ TIP
LG 55NANO79 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✔   ĽUDOVÁ VOĽBA

Najlepšie QLED televízory

Ak ste zástancom pokroku, tak váš výber bude smerovať k tomu najmodernejšiemu, čo televízor dokáže ponúknuť. Tým bude značka Samsung a ich moderná QLED technológia. Vo vnútri QLED sa nachádza super výkonný procesor poháňaný jedinečnou technológiou. Inteligentný mechanický procesor kontinuálne optimalizuje jas obrazovky a vysialnú kvalitu zvuku. Jednoducho povedané, vďaka technológii QLED sa dostanete do každej scény hlbšie a odhalíte drobné detaily, o ktorých ste ani netušili. Scény uvidíte v silnejších kontrastoch, hlbších odtieňoch čiernej v tmavých scénach a jasnejších odtieňoch bielej vo svetlých scénach. Pozrite si napríklad zaručenú kvalitu Samsung QLED.

Muž vyberajúci vhodný televízor
zdroj: technofaq.org

Ako si vybrať vhodný televízor?

Pred samotnou kúpou nového televízora si musíte odpovedať na otázku, na čo všetko bude televízor slúžiť. Ak totiž chcete televízor iba na sledovanie klasického televízneho vysielania, nebudete potrebovať model so 75″ uhlopriečkou a cenovkou 3-tisíc eur. Bude vám stačiť televízor s dostatočnou kvalitou obrazu a primeranou uhlopriečkou. Pokiaľ ste náročnejší používateľ a chcete si televízor kúpiť kvôli pozeraniu seriálov, filmov (na DVD, Blu-ray či cez internet – Netflix alebo HBO GO) a hraniu hier, tak bude výber iný. Dôležitá bude nielen uhlopriečka, kvalita obrazu, ale napr. aj pripojiteľnosť k internetu.

LED, LCD, QLED alebo OLED?

LED

Pri tomto type televízorov je podsvietenie rozložené po celej ploche panelu. Je rovnomerný a aj v rohoch dosahuje o niečo vyššiu kvalitu obrazu. Výhodami tohto typu sú kvalitnejší kontrast, živosť farieb a menšia spotreba elektrickej energie. Na druhej strane zase nevýhodami sú trochu vyššia cena a horšie pozorovacie uhly.

OLED

Modernejšia technológia využívajúca organické diódy a rovnako ako plazmové televízory nepotrebuje žiadne podsvietenie. Hlavné výhody takýchto televízorov sú kvalitný obraz, kvalitné farby a rýchla odozva. OLED televízory sú tenké a majú nízku spotrebu elektrickej energie. Ponúkajú skvelé pozorovacie uhly. Cena je naopak zase o čosi vyššia.

QLED

Ide o novú technológiu spoločnosti Samsung. Ich QLED televízory vďaka tejto technológii podsvietenia obrazovky dosahujú veľmi reálne farby aj v ťažších uhloch, lepší jas a kontrast a znížený odraz svetla. Zobrazenie čiernej nie je tak dokonalé ako pri OLED, no na druhej strane však ponúkajú špičkovú kvalitu rozlíšenia.

LCD

LCD televízory používajú na podsvietenie obrazovky klasické trubice. Ide o úspornejšie a šetrnejšie riešenie, takže v porovnaní s plazmovými televízormi je ich spotreba nižšia. Preskupujúce sa kryštály neustále menia prechádzajúce svetlo, čím aj skladajú obraz. Ich nevýhodou je však vysoká citlivosť obrazu – obraz nie je tak detailný, slabšie prevedenie čiernej (obraz nepríjemne reaguje na svetlo).

Rozdiel v kvalite zobrazenia zelevízorov - LED vs QLED
zdroj: techbox.dennikn.sk

SMART TV

V dnešnej dobe skoro už samozrejmosťou každej domácnosti. Vďaka takémuto typu televízie sa prostredníctvom kábla alebo wi-fi môžete pripojiť na internet, spárovať ho s iným zariadením (tabletom či notebookom) a premietať obraz z neho na televízor. SMART TV nám umožňuje prostredníctvom aplikácií sledovať YouTube, Facebook, Netflix a podobne. Taktiež sa do nej dajú sťahovať hry, iné aplikácie a podobne.

Operačný systém televízie musí byť s jednotlivými aplikáciami kompatibilný. Operačné systémy sú rôzne, niektoré TV majú Android, iné značky uprednostňujú svoj vlastný OS (napr. Samsung má Tizen, LG WebOS, Panasonic Firefox, Philips a Sony Android). Smart TV disponujú množstvom moderných funkcií a technológií, majú zobrazovaciu schopnosť LED, OLED alebo QLED televízorov. Najväčším mínusom pri tomto type televízora je vysoká cena, relatívne zložitejšie ovládanie (vďaka viacerým funkciám) či občasná poruchovosť.

Veľkosť uhlopriečky

Veľkosť televízora, alebo teda uhlopriečky je jedným z najdôležitejších faktorov pri jeho výbere. Veľkost vhodnej uhlopriečky záleží v prvom rade od toho, z akej vzdialenosti budete obraz sledovať. Ideálnu vzdialenosť určíte tak, že dodržíte vzdialenosť okolo 5 cm na jeden palec. Neplatí, že čím väčšia je uhlopriečka, tým lepší obraz môžete čakať, treba dodržiavať istú pozorovaciu vzdialenosť, pre ktorú je táto veľkosť televízora vhodná. Odporúčané pozorovacie vzdialenosti sú nasledujúce:

Uhlopriečka  Optimálna vzdialenosť pre HD a Full HD  Optimálna vzdialenosť pre 4K
32″ 1,3 – 1,8 m 0,7 – 0,8 m
40″ 1,4 – 1,9 m 0,8 m
42″ 1,7 m 0,8 m
48″ 1,9 m 0,9 m
50″ 2 m 1 m
55″ 2 – 2,4 m 1,1 m
60″ 2,4 m 1,2 m
65″ 2,5 – 3 m 1,3 m
70″ 2,8 m 1,4 m
75″ 3 – 3,5 m 1,5 m

Rozlíšenie televízora – vysvetlenie, označenie, skratky

Rozlíšenie definuje počet pixelov, z ktorých sa obraz skladá. Platí staré známe pravidlo – čím viac, tým lepšie, samozrejme, len dovtedy, kým sú pre oko rozlíšiteľné. Rozlíšenie televízorov sa v súčasnosti delí na HD Ready, Full HD, Ultra HD (4K).

Rozlíšenie HD Ready (1 280 x 720 pixelov) je typické pre staršie modely televízorov. Ideálne pre menšie televízory, pri väčších by bolo dnes už nedostačujúce. Lepšie je Full HD rozlíšenie (1 920 x 1 080 pixelov) a 4K rozlíšenie (3 840 x 2 160 pixelov). Stredná a vyššia trieda televízorov disponuje takýmto rozlíšením bežne. Pri rozlíšení sa môžete stretnúť s rôznymi skratkami, ktoré nemusia byť bližšie zadefinované. Preto vám prinášame ich vysvetlenie a definíciu, aby ste sa pred kúpou dostali do obrazu a vedeli, čo kupujete:

• SD– Standard Definition: Ide o zobrazenie 4:3 a rozlíšenie obrazu 720 x 57 bodov. Hoci je prenos signálu nenáročný, je menej kvalitný. Obstojný, no v dnešnej dobe už nie dostačujúci druh signálu.
  • HD– High Definition(HD Ready): Ide o kvalitnejšie zobrazenie 16:9 s rozlíšením obrazu 1 280 x 720 bodov. Zabezpečuje kvalitnejší zvuk i obraz. Potrebný je však aj príjem kvalitného signálu do televízora.
  • Full HD– Full High Definition: Ide o obraz vo formáte v rovnakom zobrazení – 16:9 a rozlíšenie až 1 920 x 1 080 bodov. Jeho využitie je možné iba v prípade, že prijímate Full HD televízny signál. Väčší rozdiel uvidíte hlavne na väčšej obrazovkeUltra High Definition – (UHD): Táto technológia má niekoľkonásobne viac zobrazovacích bodov ako Full HD (rozlíšenie 3 840 x 2 160 bodov). UHD technológia je bežná pri televízoroch s technológiou 4K a divákom ponúka výborný obraz a skutočný zážitok zo sledovania. Najnovšou dimenziou vo svete telvízorov je možnosť zobrazenia rozlíšenia 8K (7 680 x 4 320 pixelov), ktorým oplývajú najnovšie televízory. Ich cena je však výrazne vyššia.
  • UP Scaling: Ide o nové vylepšenie rozlíšenia. Funkcia UPscalling bola zavedená kvôli vylepšeniu zobrazenia obrazu v nižšej kvalite. UPscalling je prepočítanie obrazu z nižšieho rozlíšenie na vyššiu rozlíšenie. Zvyšuje kvalitu obrazu. Moderné TV dokážu obraz z bežného HD vysielanie dopočítať činenia 4K Ultra HD rozlíšenie.

Muž vyberajúci vhodný televízor
zdroj: electronicworldtv.co.uk

Zvuk – faktor ovplyvňujúci zážitok a emóciu

Pozerať filmy/seriály/športové prenosy chce väčšina ľudí hlasno, aby mala z prenosu silnejší a hlavne reálnejší zážitok. Kvalitný, jemný a čistý zvuk je výlučne vecou reproduktora. Jeho výkon by sa mal pohybovať aspoň na úrovni 10 W. Treba si preto pri televízore skontrolovať zvukové výstupy, aby ste si v prípade slabšieho zvuku mohli zaobstarať domáce kino alebo hi-fi systém. Dnešné ultramoderné a tenké televízory často nemajú kde uschovať dobrý reproduktor.

Spotreba elektrickej energie

Ide o údaj, o ktorý sa treba pri častom používaní televízie taktiež zaujímať. Zaužívaný fakt, väčšia uhlopriečka sa rovná väčšej spotreba už v dnešnej dobre neplatí. Spotrebu elektrickej energie najviac ovplyvňuje množstvo funkcií. Napr. LCD či LED televízory sú energeticky šetrnejšie ako plazmové. Bežne sa spotreba pohybuje na úrovni  +/-100 kWh, technologicky vyspelejšie televízory majú spotrebu aj 200 kWh/rok. O spotrebe sa môžete jednoducho dozvedieť z energetického štítku televízora.

Energetický štítok označuje energetickú náročnosť spotrebičov. V prípade televízorov označuje výrobcu a model, energetickú triedu a spotrebu elektriny. Spotreba sa vo wattoch – označuje bežnú spotrebu zapnutého televízora za jednu hodinu, odhadovanú ročnú spotrebu zapnutého televízora (v kWh) a veľkosť uhlopriečky. Ročná spotreba elektrickej energie kalkuluje s predpokladom, že televízor je zapnutý 4 hodiny denne.

Energetická trieda vypovedá o spotrebe a úspornosti spotrebiča. Rozlišuje sa od A po G. Pri televízoroch je najvyššia trieda F. Pri najlepšej energetickej triede A, poznáme aj rozlíšenie na A+ až A+++. Rozdiel v spotrebe medzi jednotlivými triedami je 25 %. Väčšina televízorov sa radí do triedy A a vyššie, nájdete však aj modely v triedach B, C a D.

Vysvetlenie vstupov a konektorov

Vstupy odborne konektory sú normované vstupy umožňujúce prepojenie s ďalšími zariadeniami (napr. počítač, USB kľúč, telefón, internet, pamäťová karta a pod.). Pri televízoroch je dnes už samozrejmosťou napríklad USB port či HDMI vstup. Nájsť však môžete aj analógový konektor či NFC.

Konektory televízora
zdroj: alza.sk
  • USB: Konektor na pripojenie USB kľúčov, USB káblov (mobil, tablet) či externého HDD. Bežná rýchlosť týchto portov je na hodnote 2.0, 3.0
  • SCART: Ide o analógový konektor, ktorý slúži na pripojenie DVD prehrávača, rekordéra a podobne hlavne v minulosti. Jednoducho povedané je to predchodca HDMI.
  • SD slot: Slúži na pripojenie pamäťovej karty.
  • HDMI: Pomocou tohto portu sa pripája napríklad počítač, ale aj DVD či Blu–ray prehrávač. Umožňuje medzi zariadeniami prenášať digitálny audio a video signál. Štandardom sú minimálne 2 HDMI konektory
  • MHL: Konektor, ktorým prostredníctvom kábla prepojíte aktívnu plochu vášho mobilného zariadenia na obrazovke televízora (zrkadlenie obrazovky telefónu prostredníctvom kábla).
  • VGA: Tento vstup slúžil na pripojenie starších počítačových monitorov
  • Ethernet: Konektor, pomocou ktorého zabezpečíte pripojenie k internetu.
  • Wi-Fi: Bezdrôtové pripojenie k internetovej sieti – najjednoduchšie riešenie pre možnosť plného využitia SMART TV
  • NFC: Rýchle prepojenie s vaším mobilným zariadením.
  • Bluetooth: Pripojenie bezdrôtových doplnkov, ako sú reproduktory, slúchadlá, externá klávesnica alebo myš.
  • Jack: Výstup na pripojenie slúchadiel či externých reproduktorov

Naše odporúčanie

Producenti televízorov ročne produkujú veľké množstvo noviniek a nových funkcií, ktorými okamžite vybavuje aj svoje nové televízie. Pre nezainteresovaného človeka je preto ťažké držať krok s dobou a možnosťami. Pri testovaní televízorov sme vybrali 8 najdôležitejších parametrov, ktoré boli pri každej značke hodnotené, každý z nich sa percentuálne podieľal na konečnom výsledku – obraz 40%, zvuk 30%, ovládanie 5%, Smart TV 5%. nahrávanie 5%, spotreba energie 5%, multimediálny prehrávač 5% a v neposlednom rade funkcie pripojenia 5%. V teste boli porovnávané televízory uhlopriečok 40”-55”. Najlepšie hodnotenie si zaslúžili televízory značky Samsung, ktoré sú aj jednoznačným lídrom na trhu.