V roku 2010, keď sa začala produkcia tohto modelu, s kódovým označením F10, nebola v ponuke žiadna verzia s pohonom 4-kolies. Dnes, o 6 rokov neskôr máme k dispozícií na test veľmi populárnu, 6-valcovú dieselovú verziu s pohonom 4×4, xDrive, na ktorej už bolo vychytaných mnoho „múch“, ktoré auto v minulosti vykazovalo.

Exteriér 

V roku 2013 došlo k miernemu, medzigeneračnému faceliftu, ktorý obsahoval mimo iné mierne pozmenenú prednú masku a tvar zadných svetlometov. Celkove si však myslíme, že auto obstálo skúškou času veľmi dobre a stále aj po toľkých rokoch auto vyzerá na ceste aktuálne a majestátne. Keď v spätnom zrkadle uvidíte ikonické svetlomety „angle eyes“  (v našom prípade príplatkové adaptívne LED svetlomety), okamžite dokážete rozoznať, že sa na vás rúti vozidlo značky BMW. Na dotvorenie exteriéru vozidla podľa vaších predstáv môžete použiť balíček „luxury“ (3,942€), ktorým auto dostane elegantnejší vzhľad s použitím chrómových doplnkov, inej čelnej masky a elegantnejšou sadou diskov. Ak preferujete viac športový vzhľad, tak je tu pre vás (rovnako ako v našom prípade testovaného auta) športový balíček „M“ (5,154€), ktorý už ako názov napovedá, dodá vozidlu športovejší vzhľad. Pre fajnšmekrov má BMW v ponuke exteriérový balíček „M-performance“ ktorý auto okrášli o karbónové doplnky.

IMG_7398 IMG_7399 IMG_7401 IMG_7402 IMG_7403

Interiér 

Ak ste už niekedy sedeli v hociktorom BMW z posledných pár rokov, všetko sa vám bude zdať povedomé, intuitívne a to čo hľadáte, nájdete na svojom obvyklom mieste.

Nami testované auto obsahovalo vo výbave príplatkové komfortné sedačky, ktoré sú jedným slovom vynikajúce. Slovo sedačky tu nie je tak úplne na mieste. Skôr by sa im hodilo pomenovanie kreslá! Dajú sa nastaviť aj v takých smeroch, o ktorých ste ani nevedeli že je vôbec možné sedačky nastaviť. Stoja síce mastných 2,300€, no v prípade že jazdíte dlhšie trasy, zaručene sa vám odvďačia nevídaným komfortom a pohodlím.

Príplatkový multifunkčný prístojový displej (153 €), ktorý pribudol po facelifte je super. Má krásne vykreslenie grafiky a je dobre čitateľný aj na priamom slnku. Čo však zamrzí je to, že sa nedá zobrazenie personalizovať. Ku každému jazdnému režimu ( eco pro, comfort, sport, sport +) je pripísaný jeden konkrétny režim zobrazenia. Uvítali by sme však, aby bolo možné napríklad použiť zobrazenie „sport“ aj v prípade že je celé auto v komfortnom nastavení a naopak.

IMG_7404 IMG_7406 IMG_7413 IMG_7419
IMG_7424

Dvere 5-ky pôsobia veľmi kvalitným dojmom. Dobre izolujú hluk a pri otváraní a zatváraní pôsobia robustne. Tam však nastáva menší problém. Kvôli vysokej hmotnosti dverí je problematickejšie ich poriadne zatvoriť. Pri takomto vozidle príde človeku ľúto buchnúť s dverami ako na nejakej „Vetrieske“ a neraz sa nám stalo, že aj po týždni testovania sme sa našli v situácií kedy sme dvere zatvárali na 3-krát. Rovnaký problém je aj s batožinovým vekom kufra, ktorým je treba naozaj silno švihnúť (za predpokladu že sa nechcete dotýkať zovňajšku kufra z dôvodu ušpinenia rúk alebo zanechaním otlačkov na karosérií) aby sa poriadne zatvoril.) Inžinieri v BMW však majú aj na tento druh problému riešenie a to v podobe príplatkovej výbavy – automatické soft-zatváranie dverí za 652€, respektíve – automatické ovládanie zadnej kapoty za 570€.

Výhľad z auta na vozovku je dobrý. A-čkové stĺpiky nie sú moc hrubé a tak netvoria prílišný mŕtvy uhol. Na vašom zvážení by sme nechali kúpu zadnej cúvacej kamery (458€), ktorá sa bude hodiť kvôli koncepcii auta ako takého, kde nie je výhľad na koniec auta. Ak sa nakoniec predsa len rozhodnete pre kúpu kamery, môžeme povedať, že nebudete ľutovať. Obraz je v dobrom rozlíšení a navádzacie čiary sú veľmi užitočné. Za zhoršených svetelných podmienok je obraz horší, no stále dobre čitateľný a celkovo lepší, ako sme mali možnosť vidieť u konkurencie. Pre ľudí s horšími orientačnými schopnosťami, prípadne pre tých čo chcú mať pod kontrolou všetko čo sa nachádza v okolí vozidla je tu určená príplatková výbava „kamerový pohľad na okolie vozidla“, kde vám kamier pribudne rovno 5 a získate tak pohľad na auto doslova zo „vtáčej perspektívy“ táto sranda vás však bude stáť 2,206 €.

Miesta pre zadných pasažierov je tu tak akurát. Ak vám však niekto bude tvrdiť že je v 5-ke viac miesta pre pasažierov ako v Škode Superb, tak verte, že klame. Pevne veríme že sa nikto nebude  na nedostatok miesta pre nohy alebo hlavu sťažovať, ale keby BMW pri novej generácií zväčšilo miesto pre zadných pasažierov, nikto by sa zrejme nesťažoval.

Negatívne však hodnotíme odkladacie priestory v kabíne. Pokiaľ radi nosíte vo dverách auta fľašku s vodou, v 5-kovom bavoráku máte smolu, pretože do bočných dverových úložných priestor zmestíte tak maximálne povinnú výstražnú vestu a pár balíkov vreckoviek. Rovnako je na tom aj palubná priehradka či lakťová opierka.

IMG_7408 IMG_7409 IMG_7407

Náš testovaný exemplár obsahoval vylepšený Hi-Fi audio systém (499 €) a musíme konštatovať, že pre bežného užívateľa je plne dostačujúci a hrá výborne. Pre „fajnšmekrov“ tu má ale BMW v zásobníku pripravené hneď ďalšie dve úrovne hudobnej aparatúry. Hudobní nadšenci si môžu konfigurovať reproduktory od známeho výrobcu Harman/Kardon (1110€) alebo nabušenú sadu Bang and Olufsen so 16 reproduktormi s výkonom 1200 wattov (4023€).

Zábavno-informačný systém iDrive v najnovšej generácii patrí medzi špičku v automobilovom priemysle. Je rýchly, intuitívny s nádherným vykreslením grafiky. Spočiatku si výpýta pár minút, kým sa sním zoznámite a prezriete si, čo sa v jednotlivých „menučkách“ nachádza, no následne, keď už budete zorientovaný, tak všetko budete mať doslova pod končekmi vašich prstov.

Jazda 

BMW rady 5 môžeme bez váhania označiť za najšportovejší a najatletickejší model spomedzi konkurencie v celej vyššej strednej triede. S určitosťou však veľa ovplyvní aj konfigurácia podvozku, keďže BMW ich má v ponuku viacero. Náš testovaný exemplár obsahoval základný podvozok. Ak čakáte jemnú nežnú jazdu, kde nebudete cítiť žiadne prejazdy nerovností, určite by ste sa mali radšej pozrieť po konkurencii. Nie že by BMW radu 5 nebolo komfortné, to teda nie, ale v porovnaní s konkurenciou je primerane tvrdé a tuhé. Na ceste však sedí „ako prikované“. Bavorská značka sa predsa pýši sloganom „ultimate driving machine“ a tak to veru aj je. Ocení to hlavne šofér, ktorý sa môže spoľahnúť na to, že ho auto na úzkych horských priesmykoch udrží a môže si jazdu doslova vychutnávať. Pre vlastnosti akými disponuje už základný podvozok, by sme vám vyložene nedoporučovali konfigurovať športový podvozok ktorý by už mohol zničiť celkový pôžitok z jazdy. Vrelo však môžeme doporučiť podvozok s elektronickou reguláciou tlmičov (1,324 €), kde si môžete nastaviť ako tvrdo má podvozok na nerovnosti reagovať. ( od sport + až po comfort). Pre ultimátne pohodlie je tu na výber konfigurácia „Adaptive drive“ (3,728 €) ktorá posunie komfort vozidla na úplne inú úroveň.

Motoru 30d nemáme čo vytknúť. Je to časom dobre overený naftový agregát, ktorý vykazuje vysokú mieru spoľahlivosti a životnosti. 258 koní, ktoré motor obsahuje sú pre bežného smrteľníka plne dostačujúce. Auto má dostatok výkonu v ktorejkoľvek situácií, či už potrebujete rýchlo vyštartovať z križovatky, alebo sa rozhodnete na diaľnici obehnúť auto idúce pred vami 170 km/h. Inak je motor veľmi kultivovaný, a jeho beh na voľnobehu ani nepocítite.

Kvalitný motor by však bol ničím, ak by ho nemala ovládať kvalitná prevodovka. BMW však môže byť na svoj 8-stupňový automat právom hrdé! Svojvoľne radí tak, že ak sa nepozeráte na otáčkomer, tak ani nespoznáte že auto preradilo. Neustále však máte dostatok výkonu „pod nohou“. V momente keď sa rozhodnete obiehať alebo rapídne zrýchliť a zošliapnete plynový pedál na podlahu, automat nemá najmenší problém okamžite podradiť o 2-3 stupne a doslova vás vymrští do ilegálnych rýchlostí. Pri normálnej jazde motor točí okolo hranice 1200 – 1500 otáčok. Ďiaľničnú 150-ku zvláda na príjemných 2000 otáčkach.

Pohon 4×4 xDrive sme testovali v horských priesmykoch pri Kremnici, kde sa nám potvrdilo to čo sme očakávali, 4-kolka od BMW neustále pokiaľ je možno, uprednostňuje výkon na zadnej náprave. V praxi to znamená že sa s autom dostanete naozaj takmer všade, bez potreby nahadzovať snehové reťaze, no stále si dokážete na vlhkých či mierne namrznutých cestách užiť trochu tej chlapskej srandy a nechať ísť auto „bokom“. Nutnosťou je však vypnutie stabilizačnej kontroly (ktorá sa síce tvári ako vypnutá no vypnúť sa ju úplne nikdy nepodarí, takže slúži skôr na dovolenie mierneho prešmyku, ale v hraničnej situácií elektronika zaberie, aby vás z problému „vysekala“).

V základe dostávate možnosť zvoliť si jeden zo 4 jazdných režimov – eco pro, comfort, sport a sport plus.

Najčastejšie však budete jazdiť v režime comfort, kde je odozva na plyn primeraná, prevodovka radí jemne a svižne, prevažne v nižších otáčkach, a volant má príjemný odpor vďaka ktorému je zlepšená manévrovateľnosť v mestských uličkách.

IMG_7416

Režim sport oceníte hlavne mimo obce, na otvorených cestách, kde bude auto držať stabilne vyššie otáčky, čím zabezpečí neustály prísun výkonu. Vďaka ztuhnutému riadeniu budete mať plnú kontrolu nad autom a doslova ucítite splynutie s vozovkou v jedno. Môže to však spôsobiť nepríjemnosti pri manévrovaní v meste prípadne pri parkovaní(režim sport plus naviac ešte čiastočne odpája ESP (EDC)).

Eco pro nesie vlastnosti režimu comfort, s tým že dokáže prevodovku počas „plachtenia“ preradiť do neutrálu, čím zabezpečí, že auto bude mať dlhšiu zotrvačnosť a nebudete musieť „stáť“ stále na plyne. Eco pro vie taktiež optimalizovať klimatizáciu , aby si nepýtala toľko nafty na jej prevádzku a celkove počas šoférovania vám bude auto ponúkať užitočné tipy, ako šoférovať aby ste ušetrili čo najviac paliva.

IMG_7417Veľkou škodou je to, že BMW nedovoľuje vlastnú konfiguráciu jazdných režimov tak, ako je tomu u AUDI alebo pri Mercedese. Pre nás by bol optimálny diaľničný režim, kedy by sme mali športovú odozvu volantu a komfortnú prevodovku so športovým zobrazením na multimediálnej prístrojovke.

Ak by ste náhodou váhali pri výbere LED-kových adaptívnych svetlometov, tak rozhodne neváhajte a berte!

Komentáre