Choroba z počítača

Ochorenie spôsobené počítačom postihuje čoraz viac ľudí a v niektorých prípadoch by sa dalo povedať, že jedinou cestou je vyvarovať sa jeho blízkosti. To si ale v dnešnom modernom svete plnom technologických „vychytávok“ a zariadení nemôžeme dovoliť. Každá jedna pracovná pozícia je závislá od ich ovládania a v prípade klasického počítača to platí dvojnásobne. Ani pri povinnom písaní seminárnych prác to nemusí mať svedomitý študent až tak celkom jednoduché.

Možno ale existuje aj iné riešenie, kedy sa s problémom karpálneho tunela môžete veľmi jednoducho vysporiadať. Pozrieme sa na to, aké možnosti sú pre bežného človeka dostupné.

zdroj: parliament.nz

Čo je karpálny tunel?

Ak pociťujete v pravej ruke určité a častejšie zmeny, možno by ste mali spozornieť. V oblasti zápästia, prvých troch prstov na ruke a smerom k lakťu. V týchto častiach vás môže prekvapiť nepríjemná bolesť a tlak, brnenie ruky a tŕpnutie prstov. Ide o vznik bolestivého karpálneho tunela, ktorý zapríčiňuje jeden a neustály pohyb a poloha ruky pri obsluhe počítača, hraní na hudobných nástrojoch a iných podobných činnostiach. Začína to pomaly, no výsledky môžu byť závažné.

Ženy sú náchylnejšie

Nemusí rozhodovať ani typ práce. Niekedy je to aj veľkosť zápästia a ruky, na ktorú sa vyvíja tlak. Čím menšia, tým pravdepodobnejší je výskyt tohto ochorenia. Samozrejme, že veľmi dôležitá je aj intenzita polohy a pohybov ruky. Ak sa snažíte uspieť na akademickej pôde a plánujete vypracovať kvalitnú rigoróznu prácu, môžete si prvé príznaky karpálneho tunela na vašich rukách všimnúť veľmi skoro.

zdoj: bakalarky-diplomovky.sk

Čo pomáha?

Veľmi vážne stavy sa riešia operáciou, no pomôcť môže aj injekcia, čo je ale krátkodobé riešenie. Ideálne by bolo sa tejto práci vyhnúť, čo je asi ťažšie. Pomáha aj cvičenie a pravidelné prestávky.

Skúste si dať dlane k sebe, ako keď sa spínajú ruky pri modlitbách. Končeky prstov majte neustále spojené, pričom dlane môžete od seba jednoducho odťahovať a približovať k sebe, aby ste neprerušili kontakt konca prstov. Toto cvičenie si nevšimnú dokonca ani na vašom pracovisku.

Inokedy pomôže naťahovanie ruky a zápästia. Tiež môžete vyskúšať ohýbať dlaň v zápästí smerom dole. Opak polohy pri držaní počítačovej myšky. Pomáhajú aj špeciálne podložky pod ruku a zápästie. Musíte si to ale vyskúšať, čo zaberie na vás, pretože každý sme iní.

Komentáre