konné podmienky používania zimných pneumatík

Podľa legislatívy na Slovensku je zimné, hoci aj lacné pneumatiky povinné používať od 15. novembra do 31. marca a vtedy, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad či námraza. Z praxe sa osvedčilo prezúvať už pri prvom napadnutom snehu a teplotách 7°C a nižšie. Treba tiež dodať, že je nutné jazdiť zimné pneumatiky na „všetkých štyroch“ a nie trebárs len na hnacej náprave. V prípade nedodržania týchto podmienok vás v lepšom prípade čaká mastná pokuta, v horšom skôr či neskôr dopravná nehoda, ktorá by vás v konečnom dôsledku vyšla oveľa drahšie ako kúpa zimných pneumatík.

Pred kúpou zimných pneumatík nahliadnite do technického preukazu.
Pred kúpou zimných pneumatík nahliadnite do technického preukazu.

Čo je dobré vedieť pri výbere zimných penumatík

  • Pred kúpou zimných pneumatík nahliadnite do technického preukazu. Nájdete v ňom údaje o základnom rozmere pneumatík a tiež o alternatívnych rozmeroch, ktoré sú pre vaše vozidlo povolené. Nesprávny rozmer pneumatík by mal negatívny dopad na fungovanie technológií ako ABS a ESP.
  • Vlastnosti a rozmer daného plášťa nájdete aj na jeho bočnici, napríklad v takomto tvare, ktorý ponúkajú Barum Polaris 3:

135/80 R 13 70 TL

135 – šírka pneu v milimetroch

80 – pomer výšky bočnice a šírky; udáva sa v percentách (v tomto prípade 80% z 135)

R – konštrukčný typ pneu (R-radiálne, B alebo „-“ – diagonálne)

13 – priemer ráfika; udáva sa v palcoch

70 – index nosnosti, maximálneho zaťaženia jednej pneu; udáva sa v kg

TL – bezdušové pneu (TT-pneu s dušou)

  • Rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami pozostáva z dvoch základných aspektov. Prvým je dezén – na zimných pneu je jednosmerným a výrazne drážkovaný, čo zabezpečuje výrazne lepšie brzdné aj jazdné vlastnosti na snehu a ľade. Druhým faktorom je zmes – zimná, vyrobená z hydrofilnej gumy, je mäkšia a pri nízkych teplotách netvrdne.
  • Zimné pneu spoznáte podľa označenia snehovej vločky, tzv. Mountain Snowflake, ktorá je ohraničená symbolom horstva. Toto označenie vám dáva záruku, že pneumatiky ktorého ho nosia sú certifikované a testované v príslušných podmienkach.
  • Na jazdu v zimných podmienkach zvádzajú aj pneumatiky označené M + S. Znamená to mud + snow, teda bahno a sneh. Takéto pneumatiky majú síce veľmi dobrú priľnavosť v mokrých podmienkach, pri jazde po ľade a snehu ale nemajú tak dobrú trakciu ako zimné pneumatiky.
  • O výbere zimných pneumatík sa môžete rozhodovať aj na základe energetických štítkov, ktorými sú vybavené všetky pneumatiky vyrobené po 1.júly 2012. Štítky hovoria o troch základných vlastnostiach pneumatík:

– Hlučnosť: symbol zvukových vĺn. Jedna a dve vlnky – pneumatiky spĺňajú aktuálne aj budúce európske limity. Tri vlnky – pneu spĺňajú len aktuálne limity.

– Brzdný výkon: najvyššia priľnavosť – A, najnižšia – G.

– Valivý odpor: ovplyvňuje spotrebu. Kategória A – najšetrnejšie pneu, kategória G – najmenej šetrné.

Výborný pomer priľnavosti, nízkeho valivého odporu a nízkej hlučnosti ponúkajú pneumatiky Nokian WR D4.

Komentáre